понедељак, 17. април 2017.

Tura Ludim popustom za Veronu i Gardaland - dio treći



Prošli smo trg i nastavili ulicom Corso Sant Anastasia jer je bilo baš toplo i pomislila sam da bi bilo dobro doći do rijeke Adiđe, tamo je sigurno svježije. Stigli smo do crkve Santa Anastasia koja je mislim najveća gradska crkva. Verona je grad sa preko 50 sačuvanih crkvi različitih stilova gradnje. Prošli smo uličicom iza crkve i krenuli prema rijeci. Italijani su vrlo stidljivo i rijetko stavili natpise na nekom drugom jeziku sem italijanskom. I kad pričate sa njima na engleskom oni klimaju glavom i odgovaraju uredno na italijanskom. Sve su skontali šta ih pitate, ali ih mrzi koristiti drugi jezik. Stižemo do Piazza Bra Molinari odakle je divan pogled na kameni most Ponte Pietra i desnu obalu Verone.
Negdje sam pročitala da Augustovo pozorište u koje smo sad gledale datira  iz 1. vijeka prije Hrista i svjedoči o prisustvu Rimskog carstva na ovom području, a tokom vijekova je propadalo i korišteno je kao izvor kamena za stambenu gradnju. U 18. vijeku, bogati Andrea Monga, kupio je sve kuće izgrađene na ovom području te uspio sačuvati ovaj jedinstevni spomenik. Nedaleko od pozorišta  nalazi se veličanstveni rimski most Ponte di Pietra, sagraden preko rijeke Adiđe, koji je kroz vijekove obnavljan ciglom, tako da danas predstavlja mješavinu raznih epoha. Most vodi do rimskog pozorišta (Teatro Romano), u okviru kojeg je i arheološki muzej. Na vrhu malenog brda se nekada nalazio srednjovjekovni zamak Castel San Pietro, kojeg je Napoleon do temelja razrušio, a Austrougarska u 19. vijeku obnavlja. E tu smo željele da se popnemo.
Došle smo do mosta Ponte Pietra i naravno zastale da se fotografišemo. Most je vrvio od turista. Prelazimo rijeku i cestu i penjemo se kamenim skalama prema zamku Castel San Pietro. Poprilično smo se zadihale, ali pogled sa zamka je vrijedan truda. Zaista je bilo zadivljujuće. Ispred nas je vijugala rijeka Adiđo  koja je grlila Veronu i preko koje su prelazili brojni mostovi. Crvene krovove su tek negdje presjecali visoki zvonici. Slika koju ponesete sa sobom za čitav život. Sjetila sam se jednog članka i citata Mome Kapora iz “Uspomene jednog crtača“. Citat -  U ovoj neobičnoj mješavini autobiografije, putopisa, eseja i monografije, fino protkanoj nekim njegovim refleksijama, na jednom mjestu piše:
“Naša djetinjstva protekla su neutešno daleko od umetničkih dela. U svet umetnosti ulazimo, tako, unapred oštećeni, bez svoje krivice. Jedno firentintko dete, sakrivaće se od onih koji ga traže u igri žmurke dodirujući prstima Gibertijeva bronzana vrata na Baptisteriju ili će se igrati šuge oko Mikelanđelovih skulptura. Prvo što ugledaju u životu mali Atinjani biće obrisi Akropolja iznad njihovog grada. Sklad kamena i neba biće im utisnut u svest do kraja života. Odrasli po sumornim balkanskim gradovima, čini se, na kraju sveta, izgnani iz lepote i umetnosti čini se zbog nekog praroditeljskog greha, čeznuli smo za umetničkim delima i lepotom. Srećom, umetnost se začinje i daleko od lepote. Ona je žudnja za stvaranjem harmonije u haotičnom svetu u kome nam svakodnevno preti prosečnost i ružnoća.“
I stvarno je tako. Gledam zadivljenu Vanju i osjećam posebnu sreću što je danas ovdje u Veroni, što je vidjela svu ovu ljepotu o kojoj će moći pričati drugarima. Vidim da je sve ovo baš dotaklo, da nije ravnodušna na atmosferu ovog drevnog grada i ko zna, možda će ovo biti nekakva njena prekretnica. Možda će napokon shvatiti da mora više učiti da bi jednom otišla negdje gdje je lijepo pa makar na vikend.
Naravno slijedi fotografisanje. Prolazimo iza zamka u kom su radovi i spuštamo se strmom uličicom do rijeke. U brdu iznad Verone vide se prekrasne bijele vile okružene vrtovima i vitkim čempresima. Zamisli mama koji su to sretnici koji se bude svako jutro u kućama sa takvim pogledom na grad, kaže Vanja. Da, baš tako. Nadam se da su svjesni te ljepote i da je ne uzimaju olako.
Opet prelazimo most i nastavljamo put pored rijeke.

Odmah se vraćam samo da tetki odnesem lijek.